Nej, jag har googlat men inte hittat orsaken. Tänker som du att det kan bero på sträckningen av en ny T-linje. Det går ju också djupgående fartyg genom Liljeholmsviken, så också det kan vara en orsak. Just nu ligger Bolle V vid Reimersholme i linje med den sträcks som grusbåtarna använder när de vänder och lämnar Cementa.
Om du får veta något – skriv då gärna en ny kommentar. Tidigare år har jag sett att de gjort mätningar i Mälaren mellan Långholmsbadet och Smedsudden. Borde ha något foto på det.
De geologiska undersökningarna som pågår mellan Kungsholmen och Långholmen/Reimersholme samt mellan Reimersholme och Gröndal/Liljeholmen är relaterade till tunnelbanelinjen Fridhemsplan – Liljeholmen – Älvsjö. Detta fick jag bekräftat under gårdagen i samband med ett möte (digitalt förstås).
Den kommer att vara helt underjordisk, kommer att gå i bergtunnel, därav de geologiska undersökningarna. Av de nya linjer om sammanlagt närmare 30 km som byggs enkom ett par hundra meter ovan jord, det handlar då om anslutningen till den befintliga Hagsätralinjen mellan dagens Enskede gård och Sockenplan.
Ett tillägg, att bygga i berg är det billigaste alternativet, skulle man bygga en sk sänktunnel som mellan Hornstull och Liljeholmen, eller med sk fångdammar som man gjorde mellan T-centralen och Gamla stan samt mellan Stadshagen och Västra skogen är det bortåt tio gånger dyrare per meter.
Känner du till orsaken? Funderar på om det är inför den kommande tunnelbanan Fridhemsplan – Liljeholmen – Älvsjö
Nej, jag har googlat men inte hittat orsaken. Tänker som du att det kan bero på sträckningen av en ny T-linje. Det går ju också djupgående fartyg genom Liljeholmsviken, så också det kan vara en orsak. Just nu ligger Bolle V vid Reimersholme i linje med den sträcks som grusbåtarna använder när de vänder och lämnar Cementa.
Får fråga på jobbet, när jag träffar någon rent fysiskt som kan svara på om det handlar om den nya tunnelbanelinjen.
Om du får veta något – skriv då gärna en ny kommentar. Tidigare år har jag sett att de gjort mätningar i Mälaren mellan Långholmsbadet och Smedsudden. Borde ha något foto på det.
De geologiska undersökningarna som pågår mellan Kungsholmen och Långholmen/Reimersholme samt mellan Reimersholme och Gröndal/Liljeholmen är relaterade till tunnelbanelinjen Fridhemsplan – Liljeholmen – Älvsjö. Detta fick jag bekräftat under gårdagen i samband med ett möte (digitalt förstås).
Tack för den infon. Hoppas de blivande linjen håller sig under sjöbottnen.
Den kommer att vara helt underjordisk, kommer att gå i bergtunnel, därav de geologiska undersökningarna. Av de nya linjer om sammanlagt närmare 30 km som byggs enkom ett par hundra meter ovan jord, det handlar då om anslutningen till den befintliga Hagsätralinjen mellan dagens Enskede gård och Sockenplan.
För naturens skull – skönt att höra!
Ett tillägg, att bygga i berg är det billigaste alternativet, skulle man bygga en sk sänktunnel som mellan Hornstull och Liljeholmen, eller med sk fångdammar som man gjorde mellan T-centralen och Gamla stan samt mellan Stadshagen och Västra skogen är det bortåt tio gånger dyrare per meter.
Tack för intressant info!