Etiketter

, , , , , , ,

Mamma gjorde sin egen filbunke i skålar av pressglas och lät den stå och mogna i skafferiet, stort som en förstuga.  Filbunke har ju egentligen inget samröre alls med de småländska granskogarnas ormbunkar, men som liten gjorde jag en sammankoppling av orden och det väckte en undran som blev en av livets i minnet sparade och obesvarade gåtor.

Jag konkurrerade aldrig om mammas filbunkar. Först som vuxen föll syrliga mjölkrätter också mig i smaken. Ormbunkar har jag sett utan att riktigt se förrän de senaste åren, då jag blivit alltmer uppmärksam på deras skönhet. Bergianska Trädgården – en del av Kungliga Nationalstadsparken – har en stor samling ormbunksväxter. Många av dem är som allra vackrast nu på hösten.

Träjon, Dryopteris filix-mas

Träjon, Dryopteris filix-mas

Majbräken, Athyrium filix-femina

Majbräken, Athyrium filix-femina

Kunsbräken (Safsa), Osmunda regalis

Kungsbräken (Safsa), Osmunda regalis

Kunsbräken (Safsa), Osmunda regalis

Kungsbräken (Safsa), Osmunda regalis

safsa-3-dscn7028f

Ormbunkar, Bergianska Trädgården

Ormbunkar, Bergianska Trädgården

 

