Etiketter

, , , , , , ,

/ That a talkative raven with kids visited my Rose Meadow is for me a pleasant sensation.          (Click to enlarge)    

Jag har hört korpar flyga över Rosängen, men att höra korpläten från träden vid ängen och sedan kunna fotografera vad som visade sig vara en familj – förälder med 2 ungar – bara några få meter bort, ja det kändes som helt fantastiskt. En sådan där turdag som man bör gå och köpa lotter, tyckte en parkarbetare, vilket jag dumt nog inte gjorde – glömde bort det helt enkelt. Och gick därmed säkert miste om en miljonvinst.

Man kan se i den fotograferade ungens mungipa att den är väldigt ung och inga korpar har lyckats etablera sig i närheten, så situationen gör mig undrande, och lite orolig – är det vanligt att en förälder tar med sig så åldersmässigt små ungar på en så lång utflykt, jakttur, eller har det hänt något med boet? Är det här en familj som söker asyl på ett nytt boställe?

Det är en undran som förstärks av att jag vid Reimersholme några dagar tidigare såg en flock av häckande måsar attackera några korpar och jag blev förvånad över att en så stor fågel som en korp, lät så oerhört stressad och ängslig. Jag förstår nu att det också då rörde sig om en vuxen korp med ungar.

Kanske oroar jag mig som så ofta helt i onödan – jag har ju faktiskt själv tagit ett foto på en korp med jaktmarker på Bergsunds Strand, så kanske mor/far nu tagit ungarna på utfärd till jaktmarkerna, för att de ska lära sig hur det går till att jaga råttor och annat. Vad vet jag.
https://storstadsnatur.wordpress.com/2014/12/11/svart-ljus/

Föräldern / The parent

DSCN2809s

DSCN2792

DSCN2784

En av korpungarna / One of the Raven kids

DSCN2818_redigerad-1 DSCN2798_-1d DSCN2780_redigerad-1

