Etiketter

, ,

Höstanemon, Anemone hupehensis, är ingen blomma jag minns från min uppväxt på Småländska höglandet. Inte så konstigt, för där jag bodde råder växtzon 5. ”Detta innebär att förutsättningarna för växter är märkbart kärvare än Mälardalen och på Östgötaslätten”, enligt ett citat från nätet. Att jag vuxit upp i ett så pass kärvt klimat har haft det goda med sig, att jag förväntar mig kalla vintrar och till min Rosäng därför köpt rosbuskar som klarar stark kyla, en del ända ner till -29 grader.

DSCN6973f

DSCN6974g_redigerad-1

Att den vackra Grindstugan är ritad av en förnämlig arkitekt skrev jag om i december 2012:  https://storstadsnatur.wordpress.com/2012/12/06/grindstugan/

DSCN6977 DSCN6982f

På Grindstugans trapp sitter en katt med blågröna ögon och vaktar.

DSCN7016 DSCN7017

Vad den här söta och lättodlade blomman heter har jag glömt bort.

DSCN6987_redigerad-1

