Etiketter
Bilfärjan Dunder, Bogserbåt, Kolsyrefabriken, Liljeholmsviken, M/S Dunder, M/S SubSea III, Riddarfjärden, Stadshuset
Bilfärjan Dunder i Riddarfjärden, nära Mälarvarvet på Långholmen, på väg till Kolsyrefabriken vid Liljeholmsviken. 2009 fotograferade jag Dunder för första gången och vi har setts många gånger sedan dess. http://sparrownest.se/Bogserb%C3%A5tar%20A%20-%20M.htm
Dunder är fortfarande knuten till arbetet med Citytunneln, men vissa dagar syns han förankrad vid Kolsyrefabriken och har således fått utökade arbetsuppgifter. Vad de består i har jag försökt klura ut och jag föreställer mig att det kan röra sig om att rensa ut i Kolsyrefabriken.
Kolsyrefabrikens framtida öde är fortfarande osäkert. Det glädjande är att Nyréns arkitektkontor som 2008 gjorde en antikvarisk förundersökning menar att byggnaden är av stort kulturellt värde: ”Byggnaden representerar både kontinuitetsvärden, unicitetsvärden, arkitektoniska värden och samhällshistoriska värden.” Precis som jag så ser man byggnadens form och färger som estetiskt mycket tilltalande. http://www.utkiksbacken21.se/images/Antikvarisk.pdf
Dunders arbetskompis SubSea III kommer på besök.
.
Risken med kolsyrefabriken är nog att ‘dom’ använder den gamla kända metoden att låta byggnaden förfalla tills man till slut kan säga ”nej, den går ju inte att rädda längre, det är bara att riva …” .
Så har också jag upplevt det. Plötsligt för något/några? år sedan var alla fönsterrutor sönderslagna och det betyder ju att den inredning som Nyrén skriver om och beskriver som intakt och unik håller på att förstöras – om den inte redan är det. Är man konspiratoriskt lagd så kan man ju se denna skadegörelse som ett verk med avsikt att påskynda förfallet och inte som ett uttryck för klottrares förstörelsemani. F:ö så kan man ju inte annat än att ge en stor kram till en arkitektbyrå som ser skönhet och värde i det redan byggda – kram Nyréns!.
Den metoden användes för att bli av med k-märkta gamla fabriksbyggnader på L M Ericssons område i Älvsjö. k-märkning bör alltså inte ses som ett pålitligt skydd.
Jag ångrar nu att jag inte drivit frågan om att se till att fönstren sätts för med plywood. Allt glas är borta och det skedde i stort sett över en natt..
Per har brevledes gett mig en hållbar förklaring till Dunders besök: ”Jag bor mitt emot Kolsyrefabriken. Jag tror fabriken används som depå för arbetet med Citytunneln. Dunder lämnar och hämtar med ojämna mellanrum virke, däck, cementdetaljer mm. Men säker är jag inte.” Stort tack för den förklaringen, Per!