Kustbevakningens största räddningsfartyg KBV 002 Triton presenterad jag i januari 2013, när han – precis som här – låg vid Skeppsbrokajen, Slussen https://storstadsnatur.wordpress.com/2013/01/24/triton/ Här i betydligt bättre ljusförhållanden än som rådde då. Det lilla fartyget på ingång är MMT:s Triad. MMT står för marinmätningsteknik.
Damen som sitter på bänken berättade att hennes hund kommer från Grekland och är 17 år. Damen själv är konstnär.
Triad och Triton fotograferade från Djurgårdsfärjan med Gamla Stan som fond.
MMT:s fartyg Triad byggdes 1970 och är utrustad för mätningar ner till 500 meters djup. http://www.mmt.se/fleet/triad Tidigare hade det romantiska namnet Strömstjärna. Triad används för f.n. för ”offshore windfarm survey work”, vilket översatt väl blir att den kollar vindkraftsverk som inte ligger på fastlandet.
Sjöfartsverkets Jarl är en bogserbåt som ofta syns hemma hos mig i Liljeholmsviken och trakterna däromkring. Här bogserar den pråmen King Loke. Kung Loke? Var inte Loke en jätte som ställde till med en massa förtret för asarna, i synnerhet Tor? Hur som helst …. King Loke är ett mudderverk som klarar djupa muddringar. För att understryka farligheten är kranen märkt med en dödskalle och korslagda benknotor. King Loke är inte att leka med!
Vid Kastellholmen passerar Stockholms Ströms charterbåt Kung Karl, fullastad. Kung Karl byggdes 1872 vid Lindholmens Varv i Göteborg. Gick i trafik i Örnsköldsvik under namnet Express och i Stockholm som Ulriksdal I. Inkallad som isbrytare under krigen. http://www.stockholmsstrom.se/batarna.asp
Imorse (25.4) såg jag ”kung Loke” bogseras till Danviksbron vid 07:40. Letade efter dödskalle-märkningen utan att hitta den. Lite senare, 08:50, stävade Triton förbi Fåfängan på väg österut! Är roligt att följa båtarna efter att du gjort dom välkända
för oss andra, blir intressant!/Maria
Dödskallen sitter bakpå på kranen. Lustigt nog passerade Jarl med Kung Loke i Liljeholmsviken igår. De var nog på väg till Slussen och bygget av Citytunneln. Trafikverket bjuder förresten på kaffe den 30/4 då första delen av tunneln sänks: http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Nyhetsarkiv-start/2013-04/Nu-sanker-vi-Citybanans-tunnel-i-Riddarfjarden/