Etiketter

, ,

I Norra Hammarbyhamnen ligger många fartyg, men först när jag kom till M/S Altair vid Skanstullbron, så drog jag upp kameran och fotade. Lite anade jag då att forskningsfartyget Altair är sammanlänkat med min uppväxt och i synnerhet min pappa.  Altair-IMG_2314 Jag var 2 år, när passagerarfartyget S/S Hansa torpederades och sjönk någonstans mellan Nynäshamn och Visby. Den sänktes av en sovjetisk ubåt klockan sex på morgonen den 24 november 1944. Hela förskeppet slets loss av en torped och fartyget sjönk inom tre minuter med 84 passagerare ombord. Endast två personer överlevde. Vi bodde då fortfarande i Kalmar. För pappa som var född och uppvuxen på Fårö och som 1944 låg inkallad på Öland var händelsen av traumatisk karaktär och han återkom till den livet ut. Därför är också jag uppvuxen med torpederingen av Hansa, då 84 människor dog och bara 2 överlevde.
SS_Hansa

Fartyget Altair byggdes i Travemünde 1962 just för vrakletning. Det ägdes fram till 1987 av det tyska hydrografiska institutet i Hamburg. Därför är skrovet byggt i mahogny, däcket i teak och överbyggnaden av lättmetall – allt för att minska ekon vid bottenundersökningar. 1987 såldes fartyget till Sverige och seglar sedan dess under Kungliga tekniska högskolans, KTH:s, flagg. http://www.dn.se/nyheter/sverige/svaren-finns-pa-havets-botten-000609

Altair-IMG_2313

Altair-IMG_2312

När Forskningsingenjör Bengt Grisell på KTH år med hjälp av vrakletande M/S Altair 1988 fann Gotlandsbåten  Hansa, så tänkte jag: ”Nu skulle pappa ha levt!”.  Och han skulle också ha tyckt det vara oerhört intressant att stå där på Hammarbykajen och titta på M/S Altair som skingrade mystiken runt ångfartyget Hansa som inte lät sig återfinnas under så många år. Förmodligen hade han varit väldigt rörd.

Men inget av det visste eller tänkte jag, när jag tog fotografierna på Altair.

En intressant artikel av Bengt Grisell  om hur vi behandlar vårt marina kulturarv kan man läsa här: http://www.abc.se/~pa/publ/grisells.htm