Fram till 1967 var det 4:ans spårvagn som gick där (gamla ringlinjen). Så blev det högertrafik, och spårvagnen byttes mot buss 54. Något tid senare (minns inte vilket år) ersattes 54:an av 4:an. Jag har sett diskussioner om att ersätta stambuss 4 med spårvagn … verkar som mycket här i världen går i cirklar.
Jo, jag läste ditt inlägg om spårvagnar http://bjornbild.wordpress.com/2012/05/07/spar-av-det-forflutna/ och har också hört om, förhoppningsfullt, väldigt lösa planer på att återinföra spårvagn över bl.a. Västerbron. Det finns trevliga vykort från tiden med spårvagnar i de här trakterna men tanken på att återinföra spåren tycker jag är tämligen stollig – jag tänker på kostnaderna men framför allt på att när det byggs och repareras nu för tiden så massakreras omgivningarna till stor del p.g.a. de blir arbetsyta för stora maskiner.
Jag undrar om inte trådbussar vore ett alternativ? Det fanns ju sådana i Stockholm när jag var barn, och tekniken har utvecklats en hel del sedan dess. Med dagens teknik kan man bygga bussar som ”tar kraften från ovan” ibland och kör på motor ibland, efter behov. Installationskostnader och byggstörningar för nätet borde vara mindre besvärande än när man lägger spår.
Fram till 1967 var det 4:ans spårvagn som gick där (gamla ringlinjen). Så blev det högertrafik, och spårvagnen byttes mot buss 54. Något tid senare (minns inte vilket år) ersattes 54:an av 4:an. Jag har sett diskussioner om att ersätta stambuss 4 med spårvagn … verkar som mycket här i världen går i cirklar.
Jo, jag läste ditt inlägg om spårvagnar http://bjornbild.wordpress.com/2012/05/07/spar-av-det-forflutna/ och har också hört om, förhoppningsfullt, väldigt lösa planer på att återinföra spårvagn över bl.a. Västerbron. Det finns trevliga vykort från tiden med spårvagnar i de här trakterna men tanken på att återinföra spåren tycker jag är tämligen stollig – jag tänker på kostnaderna men framför allt på att när det byggs och repareras nu för tiden så massakreras omgivningarna till stor del p.g.a. de blir arbetsyta för stora maskiner.
Jag undrar om inte trådbussar vore ett alternativ? Det fanns ju sådana i Stockholm när jag var barn, och tekniken har utvecklats en hel del sedan dess. Med dagens teknik kan man bygga bussar som ”tar kraften från ovan” ibland och kör på motor ibland, efter behov. Installationskostnader och byggstörningar för nätet borde vara mindre besvärande än när man lägger spår.
Trådbussar kan nog vara ett bättre alternativ än spårvagn.