Etiketter

, , , ,

M/S Soya III heter Soya därför att hon 1936 byggdes för Rederi AB Soya för att transportera, ja just det, sojaolja. Eftersom hon också skulle kunna transportera bensin så var skrovtätheten extra hög och när hon sedan såldes, så arbetade hon som tankfartyg åt flera andra rederier.

Idag är hon Walleniusrederiernas interna konferens- och representationsfartyg och har hemmahamn på Lidingö. När jag fotograferade henne här i Liljeholmsviken, så hade jag inte en aning om att hon byggdes på Löfholmsvarvet bara några meter bort. Kul, va! Här finns en intressant karta som visar 4 rederier i Liljehomen-Gröndal, dvs mitt emot Reimersholme, samt Bergsunds Varv som låg precis där jag bor.  http://www.skeppsmyran.se/varvet.htm

Också M/S Karl Johan har en lite speciell historia, han byggdes nämligen i Tyskland under andra världskriget som lyxjakt åt japanska delegationen. Efter att ha kallats in som minsvepare av tyska krigsministeriet, så kapade hon av besättningen redan på sin första resa och hamnade I Skåne, blev så småningom bokbåt i Stockholm och är nu ett charterfartyg som enligt reklamen är Stockholms skärgårds enda större passagerarfartyg i trä, vars inredning ger gammal romantisk ångbåtskänsla. Ett fartyg som haft ett synnerligen händelsrikt liv således. Nihun Maru hette han förresten ursprungligen.

På nedersta bilden syns Liljeholmens varmbadhus t.h. Det ligger alltså på Bergsundsstrandsidan och inte i Liljeholmen.